Mogen we even binnenkijken?

De kenmerkende manier van leven van het individu, groep of (sub)cultuur.

 

Lifestylefotografie, een associatie met je levensstijl, je imago.

 

Alles wat je doet in het leven valt onder lifestyle. Echter binnen de fotografie is deze term heel erg toepasbaar. Lifestylefotografie komt terug op heel veel specialisaties binnen de fotografie. Het heeft als doel om het leven te documenteren op een eerlijke, artistieke manier. Dit door het vastleggen van authentieke, meestal openhartige gebeurtenissen op het moment dat ze gebeuren.

 

Tijdens bruidsreportages zie je de fotograaf steeds meer op de achtergrond treden, waardoor de fotografie een soort documentaire stijl krijgt. De fotograaf is met zijn telelens op zoek naar de emoties van de dag. De context van de gebeurtenis.

 

Portretfotografie kent ook een lifestyle stroming, waarbij “a day in the life of” centraal staat en dus ook hier de fotograaf meer op de achtergrond bezig is tijdens jullie dagelijkse momenten en het vastleggen hiervan.

 

Binnen de reclamefotografie is lifestyle al lange tijd een serieuze term. Het gebruik van producten, in het moment, geeft namelijk ook een veel realistischer beeld van het gebruik en het doel ervan. De focus ligt op storytelling en dan een of twee hele goede foto’s. Ookwel key-visual en supporting-visual genoemd.

 

Natuurlijk wordt er binnen de reclamefotografie sturing gegeven aan de fotografie, maar zal nooit zo specifiek zijn als de geposeerde fotografie bij bijvoorbeeld productfotografie. Er wordt gezocht naar de juiste personen, de juiste locatie en de juiste interactie, zodat ook de juiste boodschap vertelt kan worden. Het verhaal omvat namelijk meer dan alleen de emoties.

 

Met lifestylefotografie wordt er dus niet tot in detail gestyled of geregisseerd, maar ligt de nadruk juist op de puurheid van het moment en de ongedwongenheid. Er wordt veel gekeken naar de interactie met elkaar en het vastleggen van de emoties. Een nieuwsgierige blik of juist wat verlegen, er is daarin dan ook geen goed of fout.

 

Lifestylefotografie pas je toe bij het vertellen van een verhaal. Je geeft een kijkje in de keuken. Want hoe is het om bij jou te werken? Welk gevoel geeft het product je? En waar moeten we zijn voor de beste ervaring? Emotie is waar de kijkers naar op zoek zijn en het gevoel krijgen zich te kunnen identificeren met de personen en sfeer op het beeld.

 

Hoe ziet jouw vriendenweekend eruit? Of je etentje met je geliefde? En hoe past een bepaald product hiertussen? Vragen waar de reclame industrie als geen ander op inspeelt.

 

 

Lifestylefotografie heeft als doel om het leven te documenteren op een eerlijk en artistieke manier, door het vastleggen van authentieke, meestal openhartige gebeurtenissen op het moment dat ze gebeuren.