· 

Brief je fotograaf

BRIEF JE FOTOGRAAF!

 

Iedere opdracht vraagt om een duidelijke briefing. We vertellen je hoe je de perfecte briefing schrijft.

 

Goede input zorgt voor goede output. Zo kan het briefen van je fotograaf een flinke uitdaging zijn, helemaal wanneer je voor het eerst een fotograaf inhuurt. Een goede briefing voorziet in alle belangrijke informatie omtrent je project die een fotograaf nodig heeft om logistieke, technische en creatieve beslissingen te nemen.

Tips om je beste briefing voor je fotograaf te maken verschillen natuurlijk afhankelijk van de opdracht. Is dat een nieuwe productlijn, een modeshoot, een zakelijk lookbook of een portret op locatie. Hieronder vind je enkele punten om je op weg te helpen.

 

 

Start met de basis.

Wie is de klant?

Wat is het project?

Waarvoor ga je de beelden gebruiken?

Op welke locatie wordt er gefotografeerd?

Wat zijn de start en eindtijden? Zet je proces uit op papier.

Neem een naam en telefoonnummer mee in de briefing van een aanspreekpunt die dag.

 

Het zit allemaal in de details.

Denk aan de locatie, wanneer er buiten gefotografeerd wordt, is er dan een slecht weer scenario? Wanneer het om een binnenlocatie gaat, kunnen er zich dan problemen voordoen met bijvoorbeeld natuurlijk licht en of kunstlicht?

Mocht het project uitlopen, zijn er dan voorzieningen achter de hand? Deze punten helpen je fotograaf om te kunnen inspelen en voorbereiden op elke situatie.

Een professioneel fotograaf kent het klappen van de zweep en heeft vaak al voor een hoop uitdagingen gestaan die misschien ontstaan tijdens jouw project. Een telefoontje om potentiele uitdagingen te bespreken stelt de fotograaf in de mogelijkheid om hierop te anticiperen en maakt het makkelijker mogelijk om in elke situatie, met de juiste apparatuur te kunnen werken aan het eindresultaat.

 

Achtergrond.

Tenzij je natuurlijk al eens gewerkt hebt met de fotograaf is het goed om er vanuit te gaan dat de fotograaf jou en je bedrijf niet kent. Probeer te voorzien in een introductie van je bedrijf en je te fotograferen project.

 

Wat zijn je doelstellingen?

Welke boodschap wil je vertellen? Inspireren om over te gaan tot actie? Een samenwerking weergeven? Of ontwikkel je nieuw marketing materiaal om het nieuwe kantoor te presenteren?

Zelfs wanneer je ervan overtuigd bent dat je de fotograaf gekozen hebt die aan jouw stijl en uitstraling voldoet, is het nog altijd heel belangrijk en behulpzaam om visuele voorbeelden en materiaal te overleggen om aan te geven wat je juist wel en juist niet wilt. Dit kunnen voorbeelden zijn uit vorige projecten, maar ook een vergelijking met wat en hoe je concurrentie het doet. Ook je huisstijldragers zijn hierbij belangrijk.

 

Voor wie is het?

Is het bedoeld voor je bestaande klantenbestand? Of een nieuw aan te boren markt die je veroveren wilt? Komt het beeldmateriaal in een trainingsdocument voor je personeel? Of presenteer je je bedrijf naar potentiele investeerders?

Uitleg geven over voor wie het beeld moet zijn stelt je fotograaf in de mogelijkheid zich in te leven en te begrijpen van jouw publiek om zo jouw boodschap beter te kunnen vertalen.

 

Wat zijn je vereisten?

Zijn er specifieke beelden nodig? Denk aan iedereen die betrokken is bij het project. Wat je nodig hebt kan behoorlijk verschillen met andere afdelingen binnen het bedrijf of zelfs je marketing afdeling. Een rode draad uitlijnen voor je fotograaf maakt je project eenduidig en helpt je fotograaf om een constante set aan beeld te realiseren. Het staat je echt vrij om je fotograaf enkele “niet te missen” beelden toe te reiken, echter waar mogelijk, waak wel voor een te extensieve lijst. Geef je fotograaf punten om op te letten, echter het beste resultaat behaal je uit de ervaring van de fotograaf samen met zijn beoordelingen.

 

Wie kan er helpen tijdens de dag?

Wijs iemand aan om de fotograaf te ontvangen en een rondleiding door je bedrijf kan een hele hoop tijd schelen. Wanneer je beelden wilt van belangrijke personen tijdens een evenement bijvoorbeeld. Het is bijzonder behulpzaam wanneer er iemand is die die belangrijke personen/situaties aan kan wijzen en de fotograaf erop aanstuurt. Ook wanneer er groepsopnames gemaakt dienen te worden van meerdere personen.

 

Wat verwacht je afgeleverd te krijgen?

Denk vooruit over wanneer je de foto’s wilt ontvangen en nodig het. Ook fotografen kunnen het druk hebben en hebben vaak meerdere shoots per dag. Vooruit plannen zorgt voor zekerheid en iedere betrokken persoon weet wat hem/haar te wachten staat. Wil je tijdens de dag al enkele foto’s? De dag erna? Of heb je de ruimte om te wachten op de volledige set beelden die gemaakt zijn en ontwikkeld moeten worden? Geef ook aan in welke formaten en resoluties je het gemaakt werk wilt ontvangen. Over het algemeen is dit hoge resolutie (drukwerk) of lage resolutie (online/social media) waarbij bijna altijd afgeleverd wordt in jpg bestandsindeling.

 

Conclusie.

Het schrijven van een duidelijke, maar ook heldere briefing maakt het verschil tussen geweldige beelden welke jouw boodschap vertellen – en je fotograaf die op de verkeerde dag, de verkeerde plek en met de verkeerde apparatuur aan komt zetten.